Tuesday, February 8, 2011

MUAFAQAH KATA UMAR RA DENGAN AL QURAN

Saiyidina Umar ra pernah mengatakan: Aku telah sepakat dengan kalam tuhanku pada 3 tempat:
1. Aku menyarankan kepada Rasulullah saw: “Wahai Rasulullah, jikalaulah kita dapat menjadikan Maqam Ibrahim sebagai musalla (tempat solat). Maka turunlah ayat: (Al Baqarah:125)
وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

dan (ingatlah) ketika Kami jadikan Rumah suci (Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia (untuk Ibadat Haji) dan tempat Yang aman; dan Jadikanlah oleh kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang.

2. Aku berkata: “Ya Rasulullah! Telah masuk menemui isteri-isterimu orang yang baik dan juga mereka yang jahat, apakah sesuai diperintahkan isterimu berhijab, lalu turun ayat: (Al Ahzab:53)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيماً

Wahai orang-orang Yang beriman, janganlah kamu masuk ke Rumah Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kamu dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan Dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kamu dijemput maka masuklah (pada waktu Yang ditetapkan); kemudian setelah kamu makan maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang Dengan berbual-bual. Sesungguhnya Yang demikian itu menyakiti dan menyusahkan Nabi sehingga ia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) kepada kamu, sedang Allah tidak malu daripada menyatakan kebenaran. dan apabila kamu meminta sesuatu Yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. cara Yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah dan tidak boleh berkahwin Dengan isteri-isterinya sesudah ia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya Segala Yang tersebut itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah.

3. 3. Isteri-isteri Nabi ra telah berkumpul kerana cemburu, lalu aku berkata: “Mudah-mudahan jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri Yang lebih baik daripada kamu,” Maka turunlah ayat: (At Tahrim:5)

عَسَى رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجاً خَيْراً مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَاراً

Mudah-mudahan jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri Yang lebih baik daripada kamu, - Yang menurut perintah, Yang ikhlas imannya, Yang taat, Yang bertaubat, Yang tetap beribadat, Yang berpuasa, - (meliputi) Yang janda dan Yang anak dara.

Imam As Suyuti juga meriwayatkan muafaqah kata-kata Saiyidina Umar dengan kalam Allah ketika turunnya ayat: (Al Mukminun:12)

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ{12} ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ{13} ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ

dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;

lalu Umar berkata: فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ “Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta”.

lalu turun ayat: (Al Mukminun:14)

فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.

Juga diturunkan ayat: (Al Baqarah:97-98)

مَن كَانَ عَدُوّاً لِّلّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ

98. sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari Segala petunjuk dan perintahNya) dan memusuhi Malaikat-malaikatNya dan Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, (maka ia akan diseksa oleh Allah) kerana Sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir.

Seorang yahudi bertemu dengan Umar ra dan berkata: Sesungguhnya Jibril yang disebutkan oleh sahabatmu saw adalah musuh bagi kami. Maka berkata Saiyidina Umar: “Sesiapa memusuhi Allah, Malaikat-malaikatNya, Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, maka sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir.

Imam An Nawawi dalam kitab ‘At Tahzib’ menyebutkan: Turun Al Quran bertepatan dengan lafaz Saiyina Umar di dalam peristiwa tahanan Badar, tentang hijab isteri Rasulullah ra, tentang maqam Ibrahim dan ayat berkaitan tentang pengharaman arak.

No comments:

Post a Comment