Saturday, February 26, 2011

BERBAKTILAH KEPADA IBU BAPA

Abdullah bin Umar ra berkata seorang lelaki datang menemui Rasulullah saw dan berkata: “Ya Rasulullah! Aku telah diuji dengan ditimpa dosa yang sangat besar, adakah apa-apa cara aku boleh mendapat taubat?”

‘Adakah kamu mempunyai ibu?’ Tanya Rasulullah saw. ‘Tidak.’ Jawab lelaki tadi. ‘Adakah kamu masih mempunyai ibu saudara?’ Rasulullah saw bertanya lagi. ‘Ya saya masih mempunyai ibu saudara Ya Rasulullah.’

‘Berbaktilah kepadanya nescaya diampunkan dosa kamu.’

Pada suatu hari Ibnu Umar ra berkata kepada seorang lelaki: “Adakah kamu takut dimasukkan ke dalam neraka? Dan adakah kamu suka dimasukkan ke dalam syurga?”. Lalu lelaki tersebut menjawab: “Sudah pasti wahai Abdullah!”. Ibnu Umar lalu menyarankan:

“Berbaktilah kepada ibumu, Demi Allah! Jika kamu berbicara dengan lembut kepadanya, kamu berikan dia makan suatu makanan, nescaya kamu akan masuk syurga selama mana kamu menjauhi dosa-dosa yang besar.”

Umar al Khattab ra diriwayatkan telah berkata: Seorang lelaki datang menemuinya dan berkata: “Ya Umar! Aku telah membunuh seseorang, adakah dosaku akan diampunkan?”

“Adakah kamu masih mempunyai ibu?” Umar menyoal kembali. “Tidak! Wahai Umar.” “Adakah ayah kamu masih hidup?” Umar kembali bertanya. “Ya! Wahai Umar.” “Berbuat bakti kepadanya dan berlaku baik kepadanya.”

Kemudian Umar berkata: “Jika ibunya masih hidup lalu dia berbakti dan berbuat baik kepadanya, aku berharap api neraka tidak akan menyentuhnya selama-lamanya.”

Imam Ahmad bin Hanbal ra berkata: “Berbakti kepada ibu bapa itu menjadi penghapus bagi dosa-dosa besar”.

Diantara keindahan berbakti kepada ibu, diriwayatkan Imam Zainul Abidin ra seorang yang sangat berbakti kepada ibunya, sehinggakan seseorang pernah bertanya kepadanya: “Aku melihat engkau sangat berbakti kepada ibumu, tetapi kami tak pernah melihat engkau makan bersama dengan ibumu?”

“Aku takut tangan aku terlalu cepat mengambil satu lauk, sedangkan ibu aku telah berhajat untuk menjamahnya, lalu aku menjadi anak yang derhaka kepadanya.” Jawab Imam Zainul Abidin ra.

No comments:

Post a Comment