Saturday, June 20, 2009

DASAR PERJUANGAN


Perjuangan perlu ada matlamat dan ilmu, perjuangan tanpa matlamat seperti lalang yang ditiup angin, tidak menentu hala tujunya dan senang diperkotak-katikkan oleh arus pandangan manusia. Tanpa ilmu juga perjuangan akan menjadi hangat-hangat tahi ayam. Bersemangat hanya apabila tidak puas hati dan sejuk bila dah lama atau telah dapat apa yang dikehendaki.

Perjuangan Islam tidak terhenti dengan kemenangan tetapi perjuangan Islam berlanjutan hingga ke hari akhirat. Perjuangan ini jihad sebab itu perlu kepada kesungguhan, kesungguhan beramal, kesungguhan menyampaikan dan mempromosikan idea-idea perjuangan. Jangan jadikan perjuangan sebagai kerja hujung minggu, seminggu sekali atau sebulan sekali. Perlu usahakan agar perjuangan ini jadi kerja harian, setidak-tidaknya sentiasa membawa borang keahlian atau edaran-edaran di dalam kereta dan seumpamanya, barulah layak dipanggil pejuang.

Taraf perjuangan ini sama dengan mengangkat senjata, tetapi kita hanya perlu mengangkat pen (undi) namun ia juga memerlukan kepeda strategi, usrah, organisasi dan berbagai-bagai lagi untuk memantapkan perjuangan dan memastikan kemenangan.

Asas perjuangan ini adalah aqidah Islam, bukan kerana ikut arus pandangan orang lain atau kerana wujudnya individu tertentu yang diminati1. Unsur ini juga pernah terjadi pada para sahabat r.a apabila Baginda saw wafat, ada sahabat yang enggan mengakui kewafatan tersebut sehingga kewafatan Baginda saw diumumkan sendiri oleh Saidina Abu Bakar As Siddiq r.a:

قَالَ أَبُو سَلَمَةَ فَأَخْبَرَنِى ابْنُ عَبَّاسٍ - رضى الله عنهما - أَنَّ أَبَا بَكْرٍ - رضى الله عنه - خَرَجَ وَعُمَرُ - رضى الله عنه - يُكَلِّمُ النَّاسَ . فَقَالَ اجْلِسْ . فَأَبَى . فَقَالَ اجْلِسْ . فَأَبَى ، فَتَشَهَّدَ أَبُو بَكْرٍ - رضى الله عنه - فَمَالَ إِلَيْهِ النَّاسُ ، وَتَرَكُوا عُمَرَ فَقَالَ أَمَّا بَعْدُ ، فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ يَعْبُدُ مُحَمَّدًا r فَإِنَّ مُحَمَّدًا r قَدْ مَاتَ ، وَمَنْ كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ حَىٌّ لاَ يَمُوتُ ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ( وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ) إِلَى ( الشَّاكِرِينَ ) وَاللَّهِ لَكَأَنَّ النَّاسَ لَمْ يَكُونُوا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ الآيَةَ حَتَّى تَلاَهَا أَبُو بَكْرٍ - رضى الله عنه - فَتَلَقَّاهَا مِنْهُ النَّاسُ ، فَمَا يُسْمَعُ بَشَرٌ إِلاَّ يَتْلُوهَا .

‘Barang siapa dikalangan kamu yang menyembah Muhamad saw, maka Muhamad telah mati, tetapi barangsiapa yang menyembah Allah maka sesungguhnya Allah Maha Hidup tidak mati selama-lamanya’[Riwayat Imam Bukhari/1242]. Sebahagian umat Islam juga ketika itu menjadi murtad enggan membayar zakat kerana mereka hanya membayarnya kerana Rasulullah saw masih hidup, apabila Baginda saw telah wafat mereka tidak lagi mengakui kewajipan tersebut.

Apa yang perjuangkan ini bertepatan dangan fitrah semula jadi manusia. Pernah seorang tua yang anti hukum hudud, apabila seorang ustaz bercerita tentang hudud lalu dia meninggalkan majlis sambil mengherdik penceramah yang tidak habis-habis menceritakan tentang hudud, apabila selesai ceramah ustaz tadi melihat orang tua tersebut masih di tangga surau termenung memikirkan sesuatu, lalu penceramah bertanya kenapa masih disitu dan belum lagi balik kerumah. Dengan marah pak cik tua menyatakan motornya telah dicuri kalau dia jumpa pencurinya pasti akan dipotongnya tangan pencuri tersebut. Lalu ustaz tersebut mengambil kesempatan menerangkan bahwa tindakan pak cik tadi yang ingin memotong tangan itulah yang dinamakan hudud dan itulah kehendak semulajadi manusia apabila berdepan dengan pencuri. Dan dapatlah difahami bahawa hukuman hudud itu adalah kehendak semulajadi manusia dalam menghadapi jenayah kemanusiaan.


*Kuliah Bulanan Ustaz Khairul Anwar Wafa (Ketua DPP NS) di Pejabat Pakatan Rakyat Juasseh 20 Jun 2009.



1 Seperti penyokong PAS meminati TG Nik Aziz / TG Haji Hadi, penyokong PKR kerana adanya DS Anwar dan sebagainya

No comments:

Post a Comment