Tuesday, April 12, 2011

KEJUJURAN DALAM MEMINANG

Bilal bin Rabah ra pergi meminang seorang perempuan dari suku Bani Heslin dari kalangan bangsa Quraisy untuk dijadikan isteri adiknya Khalid. Lalu beliau berkata kepada keluarga perempuan: “Siapa diri kami telah kamu ketahui, dahulu kami dari golongan hamba sahaya kemudian kami telah Allah swt bebaskan, dahulu kami dalam kesesatan lalu Allah berikan hidayah Islam, dahulu kami adalah dari kalangan orang miskin yang tidak berharta lalu Allah kayakan kami, dan hari ini aku datang meminang anak tuan untuk adikku Khalid, jika kamu terima aku ucap Alhamdulillah! jika kamu tolak kami hanya ucapkan Allah Akbar!"

Maka berkumpullah ahli keluarga si perempuan berbincang dan berkata salah seorang daripada mereka: “Dia itu Bilal bin Rabah, tiada orang sepertinya yang ditolak pinangan.” Lalu adiknya Khalid dikahwinkan.

Dalam perjalanan pulang, Khalid bertanya Bilal bin Rabah: “Semoga Allah ampuni engkau, perlukah kamu menyebut hal keadaan kita yang dah lepas dan pergaulan kita dengan Rasulullah saw ?”

“Ya! Bahkan aku telah berkata benar, maka aku kahwinkan engkau akan kebenaran itu sendiri.”

-: Kitab Nasihatul Muluk oleh Imam Al Ghazali

No comments:

Post a Comment