Tuesday, April 26, 2011

KEHEBATAN ILMU IMAM ATA’

Imam Waqi’ ra menceritakan: Pernah Imam Abu Hanifah Nukman bin Thabit ra bercerita kepadaku :

Aku pernah melakukan 5 kesilapan ketika menunaikan haji di Mekah, maka seorang Pembekam telah mengajar aku akan kesilapan tersebut, iaitu ketika ku ingin mencukur rambutku, dia berkata kepadaku:

‘Kamu ni orang Arabkah?’

“Ya” jawabku, “Berapa upah mencukur kepalaku?”

‘Dalam haji tidak disyaratkan upah tersebut, duduklah!’ katanya kepadaku.

Aku pun duduk mengiringkan kiblat, lalu dia memberi isyarat agar mengadap kiblat. Ketika aku ingin memulakan bercukur dari sebelah kiri, dia berkata: ‘Pusing! Aku ingin cukur bahagian kanan dulu.’

Dia mula mencukur kepalaku dan aku mendiamkan diri, lalu dia berkata: ‘Bertakbirlah!’

Aku pun bertakbir sehingga selesai lalu aku berdiri untuk pergi, dia berkata sekali lagi: ‘Kamu nak kemana?’

“Aku nak menaiki kenderaanku untuk pulang ke rumah” jawabku.

Solat dua rakaat dahulu, baru pergi!’

Aku lalu berkata pada diriku bahawa tidak mungkin seorang Pembekam mampu berkata-kata seperti tadi melainkan dia mempunyai ilmu yang tinggi. Lalu aku bertanya: “Dari mana kamu mengetahui tentang hukum-hakam yang kamu suruh aku lakukan tadi?”

Pembekam itu berkata: ‘Aku melihat Ata’ Abi Rabah melakukan sedemikian’.

-: Wafiat a-A'yan wa Anba' Abna' Az Zaman oleh Ibnu Khalikan

No comments:

Post a Comment