Tuesday, April 12, 2011

KEAJAIBAN IBADAT RASULULLAH SAW

Suatu hari A’to ra bertanya kepada Aisyah ra: “Wahai Ummu Mukminin! Boleh ceritakan kepadaku apa yang paling ajaib hal keadaan Rasulullah saw yang pernah kamu lihat.”

Aisyah ra berkata: “Tiada suatupun dari hal keadaan Baginda yang tidak menakjubkan, pernah suatu ketika Baginda saw tidur dirumahku, maka kami pun memasuki selimut, tiba-tiba Baginda berkata: ‘Malam ini, biarkanlah aku untuk beribadat kepada Tuhanku.’ Lalu Baginda bangun dan berwuduk, kemudian Baginda menunaikan solat. Maka Baginda menangis dalam solatnya sehingga mengalir air matanya ke dadanya, kemudian Baginda rukuk dan menangis, kemudian Baginda sujud dan menangis kemudian Baginda bangun dan menangis, dan berterusan keadaan Baginda solat dalam keadaan menangis sehingga Bilal melaungkan azan Subuh, lalu aku berkata: “Wahai Rasulullah! Apa yang menyebabkan engkau menangis sedangkan Allah telah mengampunkan dosa-dosa engkau yang terdahulu (sedang Baginda saw tidak pernah melakukan dosa) dan dosa-dosa engkau yang terkemudian?”. Baginda lalu bersabda: “Apakah tidak boleh aku menjadi seorang hamba Allah yang bersyukur (dengan sebab keampunan tersebut)? Dan bagaimana aku tidak beribadat kepadaNya, padahal Allah telah menurunkan kepadaku malam tadi suatu ayat: (Ali Imran:190…)

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal …

-: Diriwayatkan oleh Ibnu Humaid, Ibnu Abi Dunya, Ibnu Hibban, Ibnu Mardawiyah, Ibnu Asakir dan Ashfahaniy.

No comments:

Post a Comment