Wednesday, March 23, 2011

MEMILIH PASANGAN YANG BAIK

Abu Wadaah bercerita: Aku sentiasa medatangi majlis ilmu Said bin Musaiyab ra, apabila aku tidak hadir majlis beberapa hari, suatu hari aku pun hadir, lalu dia bertanya: “Kemana kamu?” Aku berkata: “Isteriku yang meninggal dunia, maka sibuk sedikit,” lalu dia berkata: “Kenapa tidak beritahu kepada kami, maka boleh kami jenguk sekali,” lalu aku rasa seperti ingin bangun sahaja dari majlis tersebut. Kemudian dia bertanya: “Adakah kamu dah mencari ganti isteri kamu itu?” Aku menjawab: “Mudah-mudahan Allah rahmati engkau! Siapalah yang sudi untuk berkahwin denganku sedangkan aku hanya ada dua tiga dirham sahaja.” “Bagaimana kalau aku carikan adakah kamu mahu?” “Sudah tentu tuan” jawabku. Lalu dia mengucapkan tahmid dan selawat serta menikahkan aku dengan mahar dua tiga dirham tadi. Kemudian aku bangun dan tidak aku ketahui apa patut aku lakukan kerana kegembiraan, aku berlari menuju ke rumahku, dirumah aku berfikir dari mana aku boleh dapatkan duit atau meminjamnya utnuk perkahwinan itu. Aku bersiap untuk solat maghrib dan masak masakan untuk berbuka kerana aku sedang berpuasa, aku masak roti dan minyak, apabila aku ingin menyuapkan makananku, pintu rumahku tiba-tiba diketuk orang, aku tanya: “Siapa?” Lalu dijawab: “Aku Said,” lalu aku berfikir tentang semua kenalanku yang bernama Said tapi tidak terlintas difikiranku tentang Said bin Musaiyab ra, kerana biasanya beliau tidak akan kelihatan dalam 40 tahun aku mengenalinya melainkan dilaluan antara masjid dan rumahnya. Aku berdiri dan keluar membuka pintu, rupanya Said bin Musaiyab ra, apabila memang nyata beliaulah orangnya, aku berkata: “Wahai Abu Muhamad, kalau kau panggil aku bila-bila pun aku sedia datang.” “Tidak! bahkan engkaulah yang berhak aku kunjungi.” Jawabnya. “Kau nak suruh aku buat sesuatukah?” aku bertanya kembali. Said bin Musaiyab ra berkata: “Aku tengok engkau seorang lelaki yang bujang dan aku tidak suka melihat engkau tidur keseorangan pada waktu malam, ini aku bawakan isterimu kepada kamu.”

Ternyata dia seorang wanita yang tinggi dan cantik, lalu aku membawanya masuk dan menutup pintu, beliau pun tunduk dengan penuh malu-malu, aku tersandar pada daun pintu, lalu aku naik loteng rumahku dan memanggil jiran-jiranku, apabila mereka datang lalu bertanya akan hal aku? “Said bin Musaiyab ra telah mengahwinkan aku dengan anaknya”. jawabku, “Dia telah datang dengan keadaan aku tidak siap apa-apa, sekarang anaknya ada dalam rumahku,” lalu mereka menemuinya dan menyampaikan berita itu kepada ibuku, lalu ibuku datang dan berkata: “Aku tidak benarkan kamu bertemu dan menyentuh dia sebelum aku ajarkannya sesuatu dalam tiga hari.” Aku menunggu selama tiga hari barulah aku menemuinya, rupanya dia adalah secantik-cantik perempuan yang pernah aku temui, beliau wanita yang paling menjaga hafazan Al Qurannya, paling mengerti tentang hadis-hadis nabi, dan paling mengetahui akan hak-hak dan tanggungjawab seorang isteri.

Aku tinggal dirumahku selama sebulan, aku tidak hadir ke majlis Said bin Musaiyab ra dan dia juga tidak pernah menziarahi ku, setelah sebulan aku datang semula ke majlisnya, lalu aku memberi salam dan dia menjawabnya, dia tidak berkata apa-apa kepadaku hingga selesai majlisnya, apabila kami tinggal berdua sahaja, Said bin Musaiyab ra pun berkata kepadaku: “Apa khabarnya orang tu?” “Dia dalam keadaan disukai oleh kawan dan dibenci oleh musuh.” jawabku. “Kalau dia degil didik dia gunakan rotan” kata Said bin Musaiyab ra. Kemudian aku berangkat balik ke rumahku. Rupanya anak Said bin Musaiyab ra itu telah dipinang oleh Khalifah Abdul Malik bin Marwan untuk anaknya Putera Mahkota Walid, tetapi Said bin Musaiyab ra enggan mengahwinkannya.

No comments:

Post a Comment