Saturday, February 26, 2011

MAKNA SYUKUR

Berkata Imam Joned Al Baghdadi:

- Darjat takbur yang paling tinggi dengan menunjuk-nunjukkan kelebihan diri, dan darjat takbur yang paling rendah apabila ia melintasi hati kamu akan kelebihan diri kamu.

- Takbur itu apabila kamu melihat bahawa diri kamu adalah yang paling layak dengan sesuatu nikmat.

- Ketika aku berumur 7 tahun, seorang syeikh yang sedang dikerumuni murid-muridnya bertanya kepadaku: “Wahai anak, apakah maksud syukur?” Aku menjawab: “Engkau tidak melakukan maksiat dengan nikmat yang telah dikurniakan Allah kepada kamu.” Lalu syeikh itu berkata: “Aku dapat mengagak bahawa Allah akan mengurniakan kebaikan kepada kamu dengan lidah kamu.” Lalu aku menangis dan menyesal dengan ucapan aku tadi (kerana berat tanggungjawab untuk bersyukur tersebut).


KEDUDUKAN SYUKUR

Syukur itu tiga kedudukan:

1. Syukur kepada Yang Diatas dengan mentaatiNya.

2. Syukur kepada yang setaraf dengan memberi balasan kepadanya, dan

3. Syukur kepada yang rendah kedudukannya dengan bermurah hati kepadanya.

No comments:

Post a Comment