Pendahuluan
Apabila langit terang tanpa
berawan, dan manusia tidak nampak akan anak bulan Ramadhan, maka wajib
disempurnakan 30 hari bulan Syaaban dengan sepakat ulamak. Adapun ketika langit
gelap dan berawan, sehingga anak bulan Ramadhan tidak kelihatan, maka para ulamak
berselisih pendapat kepada 3 pendapat:
Hukum
Berpuasa
- Wajib berpuasa
- Tidak wajib dan tiada pahala puasa Ramadhan jika berpuasa
- Berpegang dengan ketetapan kiraan Falak.
DALIL ULAMAK
A. Wajib berpuasa
Mazhab Abdullah bin Umar r.a, Aisyah
ra, Imam Thawus bin Kaisan Al-Yamani (ulama tabiin,
murid Ibnu Abbas r.a), Ahmad bin Hanbal.
Ibnu Abdul Bar
berkata: adalah Ibnu Umar berkata jika anak buan tidak kelihatan pada malam 30
syaaban, langit cerah maka tidak wajib berpuasa, jika langit
gelap dan berawan maka manusia wajib berpuasa dan berpahala dengan
pahala puasa Ramadhan.
B. Tidak wajib dan tidak berpahala jika berpuasa
Pendapat kebanyakan ulamak antaranya Abu Hanifah,
Malik, Syafie, juga satu riwayat dari Imam Ahmad.
C. Berpegang dengan ketetapan kiraan Falak.
Pendapat sebahagian kecil ulamak antaranya Mutraf
b Abdullah (ulamak tabiin) dan Ibnu Daqiq.
Ibnu Suraij
meriwayatkan bahawa Imam Syafie berpendapat ‘Barangsiapa mazhabnya berpegang
dengan kiraan bintang dan bulan (falak), kemudian kuat pendapat mereka
kelihatan anak bulan sedang langit dalam keadaan gelap berawan, harus
bagi mereka berniat puasa dan berpahala puasa mereka’.
Riwayat ini dinafikan oleh Ibnu Abd Barr:
Menurut kitab-kitab Syafie tidak sah iktikad Ramadhan kecuali dengan melihat
anak bulan yang pasyiah, saksi yang adil atau menyempurnakan Syaaban 30
hari.
Ibnu Daqiq:
Jika hisab falak menunjukkan anak bulan telah keluar di ufuk dengan pandangan
yang nyata, jika bukan disebabkan halangan (seperti awan) ia membawa kepada
hukum wajib.
Ibnu Subki:
Hisab falak boleh diamalkan pada menafikan rukyah bukan pada mengithbatkan
rukyah. Jika seseorang mendakwa melihat hilal sedang hisab falak menafikan
kemungkinan itu maka syahadah lelaki tadi ditolak.
SEBAB KHILAF
Punca perselihan adalah pada tafsir maksud hadis ‘اقدروا له’.
1. Jumhur ulamak: Bermaksud sempurnakan bilangan Syaaban
30 hari.
2. Ibnu Umar: Rasulullah saw telah membezakan antara
hukum langit yang cerah dengan langit yang mendung berawan.
3. Maksudnya maka takdirkan ia dengan takdir hisab falak
bulan. Kata Ibnu Suraij ’Maka hitunglah’ ditujukan kepada pakar
dalam bidang falak, manakala hadis ‘sempurnakan 30 hari’ ditujukan kepada orang
awam.
Pendapat Ketiga ini lemah berdasarkan beberapa hujah:
i.
Kata Ibnu
Taimiyah pendapat ini syaz kerana jumhur ulamak Islam dahulu
dan sekarang beramal dengan rukyah. Ijmak ulamak khilaf pendapat yang syaz
ini.
ii.
Bertentangan
dengan hadis riwayat Bukhari:
إنا أمة أمية
لا نكتب ولا نحسب، الشهر هكذا وهكذا، يعني مرة تسعة وعشرين ومرة ثلاثين
Kami adalah umat yang tidak
menulis dan tidak mengira, satu bulan adalah tempoh demikian (iaitu kadangkala
29 hari kadangkala 30 hari)
iii.
Maksud ‘اقدروا له’ dengan hisab falak tidak tepat dari segi bahasa, yang
tepat adalah dengan maksud hadis diatas.
iv.
Jumhur
berpendapat tidak wajib puasa melainkan dengan yakin kita telah keluar dari
bulan Syaaban. Yakin dengan dua jalan iaitu rukyah hilal atau dengan cukup 30
hari Syaaban.
Nota:
Malaysia menggunakan kaedah rukyah anak bulan
Qomariyah berdasarkan data hisab yang disediakan oleh ahli falak @
Jabatan ukur dan pemetaan Malaysia. Setiap akhir bulan qomariyah, urusetia di
cawangan falak Jakim dan jabatan mufti akan pergi melihat anak bulan baru di
tempat-tempat yang telah ditentukan oleh pihak berkuasa agama Negeri pada
petang 29 Sya'aban untuk tentukan anak bulan Ramadan. Jika
kelihatan mereka akan tentukan hari berikutnya permulaan Ramadan.
Andaikata anak bulan ramadan tidak kelihatan kerana
tidak cukup syarat Istanbul pada tahun 1978, yang menetapkan umur anak
bulan mesti 8 Jam, ketinggian anak bulan di atas ufuk mesti 2 darjah dan jarak
lengkung mesti 3 darjah. Maka hari berikutnya digenapkan menjadi 30 Sya'aban. Selepas
itu baharulah dimulaikan puasa Ramadan.
Begitu juga untuk tentukan awal Syawal, para pegawai
dan petugas akan ke lokasi lihat anak bulan untuk lihat anak bulan berdasarkan
data perkiraan hisab pada petang 29 Ramadan. Setelah melihat syarat dan
perkiraan hisab ternyata mencukupi maka hari berikutnya diistiharkan raya
walaupun semasa melihat anak bulan tidak kelihatan.Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment